Dromen onthouden

      Geen reacties op Dromen onthouden

Iedereen droomt. Soms leuk, soms eng en soms bijzonder. Maar meestal ben je de droom bij het ontwaken de volgende ochtend direct vergeten. Daarom denken sommige mensen dat zij niet dromen, maar dat is niet zo. Soms kun je je nog wel bedenken wat voor soort droom het was, of welk gevoel er in je op kwam. Wanneer je nog een deel van de droom kunt navertellen aan een ander is dat soms erg grappig. Je kunt echt de meest bizarre dingen dromen. Maar het zou toch leuk zijn als je je dromen voortaan altijd kunt onthouden!

Maar er bestaat een trucje waarmee dit wel kan. Met een paar kleine aanpassingen in je slaap- en waak rituelen is de kans dat je je droom wél onthoud vele malen groter.

Uit onderzoek van Universiteit Harvard is gebleken dat mensen die over het algemeen hun dromen niet onthouden vaak een overeenkomstig slaappatroon hebben. Zij vallen zeer snel in slaap, maken tijdens het slapen meer dan gemiddeld geluid en slaap de remslaap over. De remslaap staat voor rapid-eye-movement en is de fase tussen de diepe slaap en het ontwaken in. Hierin komen de dromen voor. Herken jij jezelf in dit slaappatroon? Probeer dan zeker onderstaande tip eens uit!

Drink voordat je gaat slapen 3 glazen water (geen alcohol, dit onderdrukt de remslaap). Door het vocht zul je vanzelf halverwege de nacht wakker worden om naar het toilet te gaan. Het wakker worden in het midden van de nacht maakt de kans op het onthouden van dromen groter. Ook bij het opnieuw in slaap vallen na het toiletbezoek beland je opnieuw in een droomfase. Ook kan het helpen om drie keer hardop tegen jezelf te zeggen “Ik ga mijn dromen onthouden”, voor je gaat slapen. Of schrijf dit op een papiertje en lees het jezelf voor.

Geen zin om ’s avonds voor het slapen nog allerlei dingen te moeten doen? Er is ook een methode die je in de ochtend kunt uitvoeren om je dromen beter te onthouden. Zodra de wekker gaat of je uit jezelf wakker wordt, probeer dan nog enkele minuten zo stil mogelijk te blijven liggen en laat je ogen gesloten. Beweging of zintuiglijke prikkels verkleinen de kans op het onthouden van de droom. Denk geconcentreerd terug aan je droom, laat je weer licht wegdoezelen, en er zullen vanzelf meer details opkomen die je vervolgens wel kunt onthouden als je echt waker wordt.

Heel veel succes en veel droom plezier!